Przetłumaczone i zaadaptowane z angielskiego przez Bertranda Carne, 2018 r.
The Bridge to gra, której historia jest dość mało znana. Dziś jest to jedna z najbardziej znanych gier na świecie. Zanim gra karciana nabrała obecnej formy "most Aukcyjny", miała wiele tytułów i wersji. Ta ekscytująca historia gry pozwala cofnąć się w czasie. Bridge miał wiele wersji, w tym Bridge Wist, który jest przedmiotem tego artykułu. Opieramy to badanie na książce Johna Collinsona, która obecnie pozostaje najstarszą pracą poświęconą Bridge Vista. Książka jest bardzo rzadka. Na całym świecie pozostały tylko trzy egzemplarze i można je znaleźć w bibliotece audliana na Uniwersytecie Oksfordzkim, innym w Bibliotece Uniwersytetu Cambridge i innym w Bureau of Public Records w Londynie. Była czwarta książka, ale została zniszczona przez niemieckie ataki podczas II wojny światowej.
W tej książce autor John Collinson wyjaśnia, że odkrył tę grę karcianą w Konstantynopolu, który był wówczas rosyjską kolonią. Dlatego też nazywa Wist brydżowy również wistem rosyjskim. W liście do Saturday Review z 28 maja 1906 r. Collinson napisał: "w latach 1880-1880 spędziłem dużo czasu w Konstantynopolu i Azji Mniejszej, gdzie grałem w coś, co wtedy nazywało się Bridge lub Russian Wist. Thierry Depolis i Jacques Fuchs w tomie 32 z 2 września do października 2003 r., s. 67-76, są wspomniani w artykule zatytułowanym "pierwsze kroki mostu na Zachodzie : most Collinsona", opowiadającym o życiu Johna Collinsona. Inżynier ten udał się do Turcji w celu planowania i budowy linii kolejowych Mersin, Tarsus i Adana. Po powrocie do Królestwa Jego Królewskiej Mości, a dokładniej na Cromwell Road, wprowadza swoich przyjaciół do gry. W ten sposób Bridge Vista podbił Europę, zanim z czasem stał się"mostem"
Zasady brydża lub Polskiego Wista
Podstawy Vista :
Gra w WIST w brydżu rozgrywana jest klasyczną talią 52 kart.
Kolejność kart według półksiężyca : 2 – 3 – 4 – 5 – 6 – 7- 8 – 9 – 10 – W-Dr-as
Aby zagrać w wista, musisz być 4 graczami. Dwie 2-osobowe drużyny rywalizują ze sobą, krzyżując się.
Ponieważ Bridge Wist ewoluował w Anglii, francuscy gracze będą musieli postępować zgodnie ze znanymi zasadami, rozdając karty w przeciwnym kierunku, czyli zgodnie z ruchem wskazówek zegara.
Rozdawanie kart w brydżu :
Krupier lub krupier musi rozdać 13 kart na gracza. Musi to zrobić, rozdając karty jedna po drugiej. Ostatnia karta krupiera, 13. Karta, musi zostać zwrócona, aby wszyscy mogli ją zobaczyć. Ta karta pokazuje kolor atutu dla ręki. Pierwszym graczem, który musi rozpocząć walkę, jest gracz po lewej stronie dawcy. Potem przyszła kolej na kogoś, kto wygra ostatnią nagrodę.
Zasady Bridge Vista :
Zasadą jest zapewnienie wymaganego koloru. Jeśli gracz nie ma tego koloru, nie musi grać w atuty. Gra karciana jest prosta, bez wątpienia zapewniając wymagany kolor, a jeśli gracz nie ma go w ręku, może zagrać dowolną kartę, bez konieczności cięcia. Nigdy nie musimy się wspinać, grając silniejszą kartą dowolnego koloru, w tym atutową. Jest to gracz, który zagrał najsilniejszą kartę, bez względu na to, czy jest to atut, czy atut bez atutu, wygrywa rękę. W przypadku wygranych fałd bardzo ważne jest, aby utrzymać je w porządku, ponieważ później zobaczymy, że pierwsze sześć fałd się nie liczy.
Punktacja w brydżu
- La Rob jest częścią Vista z dwoma rundami po 10 punktów. Jeśli nikt nie wygra "Robo", musisz grać ładnie, to znaczy rewanż za 10 punktów, aby usunąć obie drużyny z gry.
- Wycofanie oznacza to, że wygrane ręce liczą się tylko od siódmej wspinaczki. Pierwsze sześć fałd nie przynosi punktów. Zespół musi wygrać co najmniej 6 rąk przed zdobyciem punktów. Każda wspinaczka po szóstym zgięciu przynosi jeden punkt. Tak więc maksymalna liczba ściegów wynosi 7 ściegów, ponieważ w jednym ściegu jest 13 fałd. Jeśli zespołowi uda się wykonać wszystkie 13 podjazdów, mówi się, że zrobili "kask"
- Zaszczyt są to 4 Ubrane atuty: as-król-dama-lokaj. Drużyna, która zagra 3 nagrody, zdobędzie trzy punkty, a drużyna, która zagra wszystkie 4, otrzyma kolejne 4 punkty.
Punkty na Wist Bridge
Cecha :
Nagrody: Punkty zdobyte za nagrody i awanse mogą przekraczać 10 punktów. W przypadku remisu drużyna, która zdobędzie najwięcej rzutów, wygrywa.
Priorytet punktów rzutu ma wyjątek :
-
Jeśli drużyna na początku rozdania zdobyła już osiem punktów, a gracz w tej drużynie otrzymał trzy nagrody, może ukończyć i wygrać grę bezpośrednio bez rozdania.
-
Jeśli w tej samej konfiguracji z ośmioma punktami gracz ma dwie nagrody, może "zaśpiewać" lub "zadzwonić", aby sprawdzić, czy jego partner ma zaszczyt dla siebie. Jeśli tak, muszą je pokazać. W ten sposób wygrają grę.
Wygrane na Wist Bridge
Gracze, którzy wygrają robre, zdobywają 2 punkty. Ta zasada musi zostać wyjaśniona przed rozpoczęciem gry. Pod koniec dwóch partii po 10 punktów Rob musi liczyć punkty za obie rundy plus punkty za Rob. Drużyna, która zdobędzie najwięcej punktów, wygrywa.W tym czasie w Wist Bridge grali za pieniądze. Każdy punkt był wart x funtów i to pod koniec gry przegrani gracze płacili różnicę punktów między dwiema drużynami.
Podsumowując, można zauważyć, że Wist jest bardzo powszechny w literaturze XIX wieku, czy to w twórczości Edgara Poe, Julesa Verne 'a, a nawet Davida Hume' a.
Bibliografia
- "Bridge Wist" Johna Collinsona
-
"Tysiąc opowieści o Moście", Gallimar, 1962-Reese (wyd.
-
Most dla manekinów, GENERALE FIRST, 2006-Kelsey (X.)