Przetłumaczone i zaadaptowane przez Katusha Dolores z artykułu opublikowanego na stronie gier karcianych Ludoteka 2019
Tinder lub trick to hiszpańska gra karciana rozgrywana głównie w Walencji. Istnieje kilka innych wersji tej samej gry, z których najbardziej popularna jest prawdopodobnie Truco argentyński.
Opis
Jeśli znasz już argentyńską sztuczkę, zapoznaj się bezpośrednio z rozdziałem dotyczącym różnic między dwiema wersjami.
Tinder jest typową hiszpańską talią kart, ale z 40 kart tylko 22 są używane w talii: kawałki, oba, Asy pucharów i denier są usuwane.
Hiszpańska talia kart (baraja española w języku hiszpańskim) zawiera 40 lub 48 kart z czterech zestawów wspólnych dla Tarota Marsylii: denier, puchary, szpady i kije. Karty przedstawiają Walet, jeźdźca i Króla.
Większość wersji gra talię 40 kart (kawałki i liczby od asa do siedmiu), ale niektóre z nich wymagają również ósemek i dziewiątek.
Liczba graczy może wynosić dwa, cztery, sześć lub osiem, zawsze podzielone na dwie drużyny. Najczęściej gra czterech graczy, czyli dwie drużyny po dwie osoby. Poniższe wyjaśnienia dotyczą grupy 4 uczestników.
Cel gry
Celem Tinder jest uformowanie dwóch fałd (lub podnośników).
Każde zagięcie składa się z 24 punktów, które gromadzą się po kilku rękach. Ta seria jest podzielona na dwie części: pierwsze 12 punktów jest popularnie określane jako "złe", a następne 12 jako "dobre".
Przebieg gry
Rozpocznij grę dla każdego z "prezentów": każda z nich rozdaje trzy karty, gracz, który otrzyma najsilniejszą kartę, wygrywa i rozpoczyna pierwszą rundę. Gracz lub drużyna, która wygrała dwa z trzech fałd każdego "Donna", wygrała.
Trico
Głównym celem truco jest wygranie rund. Rozgrywane są trzy rundy, a zwycięzcą każdej z nich jest gracz, który rzuca najwyższą kartę zgodnie z następującą hierarchią:
As Mieczy
As z Kijów
Siedem mieczy
Seven denier
Septy
szóstka
piątka
Wszystkie Cztery
Lew wygrywa drużyna, która otrzymuje dwa z trzech podjazdów. Zwycięzcą rundy jest drużyna, która ma najwięcej fałd. Drużyna, która wygrała, to ta, która umieściła najwyższą kartę, kolejność kart: 7, 8, as, król, dama, walet, 10, 9.
Jeśli nikt nie wygra rundy, ponieważ dwóch przeciwników rzuci tę samą górną kartę zgodnie z hierarchią, ruch zostanie nazwany Parda (remis lub remis).
Jeśli obie drużyny wygrają jedną rundę, a druga zremisują, zwycięzcą zostanie drużyna, która jako pierwsza wygrała Play-off. Jeśli wszystkie trzy rundy są równe, zwycięzca będzie liderem w grze. Fałd nazywa się następnie "zgniłym".
Często nie ma potrzeby gry w trzeciej rundzie, ponieważ wynik jest znany z góry (gdy jedna z drużyn wygrywa dwie pierwsze rundy lub tylko jedną rundę i remis).
Gracz, który otrzyma zagięcie, rozpoczyna następny. Zespół, który wygrywa Truco punkt.
Każdy gracz może "śpiewać" podczas swojej tury, zanim rzuci swoją kartę. Jest to zakład, który jest obliczany na dwa punkty zamiast jednego. Jeśli przeciwnicy się nie zgodzą, zdobędzie tylko jeden punkt, a dystrybucja zostanie zakończona.
Zespół, który otrzymał Truco potrafi śpiewać "retruco" w tym samym czasie lub później podczas kanału. Jeśli rywale się zgodzą, zwycięzca zdobędzie trzy punkty. Jeśli tak nie jest, runda zamyka się dwoma punktami. Zespół, który śpiewał Truco mógł zaśpiewać cztery walc (4 pkt). Jeśli przeciwnicy się nie zgodzą, zdobędą 3 punkty.
Wreszcie możemy odpowiedzieć na wszystkie cztery walc z Jock handicap to jest warte wszystkiego hybryda wielbłąda i lamy .
Wersja envido (pragnienie)
Każdy gracz może w końcu zaśpiewać envido w pierwszej rundzie podczas rozdania, zanim zagrasz w karty lub"zagrasz". Po Zakłady na envido jeśli są otwarte, wydawanie jest przerywane, dopóki zwycięzca rundy nie zaznaczy Tinder.
Zwycięzca envido czy gracz, który zdobył najwięcej punktów według następujących zasad:
- Jeśli dwie z trzech kart tego samego koloru, wynik jest dwadzieścia Plus suma indeksów obu kart; jeśli wszystkie trzy karty są tego samego koloru, najsłabsza z nich nie jest brana pod uwagę.
- Jeśli wszystkie trzy karty są w różnych kolorach, wynik jest najwyższym wynikiem tylko z trzech kart.
Zwycięzca envido zaznacz dwa punkty. Gra może być kontynuowana przez kolejną rundę w razie potrzeby, a runda może przynieść jeszcze dwa punkty.
Istnieje specjalny rodzaj zakładów o nazwie La Falta (podróbka); może być stosowany bezpośrednio lub w odpowiedzi na envido lub w ramach trasy. Jeśli zostanie zaakceptowany, zwycięzca envido cała wygrana wygrywa, jeśli przeciwnik nadal ma "złe punkty" lub jeśli liczba punktów potrzebna do wygrania zagięcia wynosi parę z przodu, a przeciwnik ma już dobre punkty. W przypadku remisu zwycięzcą zostaje dystrybutor.
Po rozdaniu wygranej, jeśli jeden z graczy mówi "dwa takie same i jeden fałszywy", oznacza to, że gra i ma 2 karty o tej samej wartości i jedną kartę o różnej wartości, stąd nazwa "fałszywy".
Niektóre warianty trików pozwalają postawić na dowolną liczbę punktów w grze envido , ale z pewnością najczęściej gra się przy użyciu tylko stałych zakładów o wartości dwóch punktów. Jeśli Zakład nie zostanie zaakceptowany, drużyna otrzyma jeden punkt lub wcześniej uzgodnioną kwotę - jeśli była to wskazówka.
Jeśli zakład na envido zaakceptowane, gracze podążają za nim, grając w sztuczkę, zanim sprawdzą, kto jest zwycięzcą envido . Gdy obaj zawodnicy ukończą wspinaczkę, należy wziąć pod uwagę punkty odpowiadające envido do rachunku wspólnego.
Różnice z krzesiwem argentyńskim lub Truco
Jeśli kiedykolwiek grałeś w argentyńskie truco, oto główne różnice między dwiema wersjami gry :
Karty: zamiast 40 kart w talii używane są 22 karty (usuwane są kawałki, karty i fałszywe Asy).
Zakłady są rozgrywane w tej samej kolejności, ale zwycięzca
envido
ujawnia się po zagraniu w truco.
Gracz, który zakrył kartę przeciwnika tą samą kartą, ale silniejszą, rozpoczyna następny rzut.